Tavaly csaknem 700 millióan utaztak a MÁV-Volán-csoport, vagyis a MÁV-Start, a MÁV-HÉV és a Volánbusz járatain - tájékoztatta a MÁV Zrt. az MTI-t.
Azt írták, reményeik szerint idén a közösségi közlekedésnek lendületet adhat az üzemanyagárak emelkedése, az utasok igényeire a korábbiaknál is jobban figyelő új menetrend, a teljessé vált, 40 KISS motorvonatot tartalmazó flotta és a szinte már csak korszerű motorvonatokkal kiszolgált elővárosi vasúti forgalom.
Ugyanakkor a Volánbusz 2018 óta több mint 1800 új és komfortos járművel bővülő autóbusz-állománya is hozzájárulhat ahhoz, hogy még többen válasszák a közösségi közlekedést - tették hozzá.
A MÁV-Start járatain 2022-ben csaknem 97 millió, a MÁV-HÉV járatain 63 millió fizető utas utazott, vagyis az utasforgalom már alig marad el a járvány előtti utolsó év adataitól.
A vásárlási szokások változása is érzékelhető, ugyanis egyre többen használják az online és önkiszolgáló felületeket. Az online, azaz az Elvira menetrendi tervezővel vagy a MÁV-applikációval jegyet váltó utasok aránya a tavaly előtti 28 százalékról 35 százalékra emelkedett 2022-re a MÁV-Startnál.
Mobilalkalmazással vásárolt az utasok 24 százaléka, az Elvirán pedig 11 százaléka; a pénztári értékesítés a 2021-es 42 százalékról 38 százalékra esett tavaly, a fedélzeten vásárolt jegyek aránya pedig 16 százalékról 9 százalékra mérséklődött. Ezzel egy időben az automatás jegyvétel részesedése 12 százalékról 18 százalékra emelkedett, ami annak is köszönhető, hogy a legutóbb megrendelt 375 új jegykiadó automata túlnyomó részét - 350-et - már tavaly kihelyezte a MÁV-Start - sorolták.
Közlésük szerint az elmúlt évben nőtt az utazások hossza is. Míg 2021-ben 3,1 milliárd utaskilométert regisztrált a MÁV-Start, 2022-ben már 4,75 milliárdot. A TramTrain hálózaton 847 ezer utazás volt Szeged és Hódmezővásárhely között, utasforgalmi próbaüzemének kezdete óta pedig már mintegy egymillió utazáshoz vették igénybe a vasútvillamos-járatokat.
Az új díjtermékekről beszámolva azt írták: a rendkívül kedvező áron megváltható Okosjegyekből 172 ezret adtak el 2021-ben, míg tavaly már 487 ezret; Okosjeggyel lehet utazni Pécs, Veszprém, Zalaegerszeg és vasárnaptól Békéscsaba felé is. A Dunakanyar napijegyből a duplája, 3100 kelt el, illetve a kisiskolások által megváltható "Kajla" jegyek is népszerűek voltak, és a Balaton24/72 termék is tovább növelte sikerességét.
Arról is beszámoltak, hogy a 2021-es egész szezon alatt elért évtizedes rekordnál is többen választották a MÁV-Start járatait a Balatonhoz történő utazáshoz. A teljes szezonban több mint 3 millióan utaztak vonattal a tóhoz, vagy onnan tovább, illetve a balatoni állomások között.
A távolsági viszonylatoknál a Budapest és Győr közötti áll az élen 970 ezer utassal, a főváros és Debrecen között 820 ezren, míg Budapest és Szeged között 680 ezren szálltak vonatra tavaly.
A legforgalmasabb pályaudvar a Nyugati, ahol 18 millió utas fordult meg 2022-ben, illetve különleges helyzetben van Filatorigát megállóhely a H5-ös HÉV-en, ahol fesztiválidőszakban naponta, irányonként 187 vonat érkezik, így Magyarország legforgalmasabb vasúti pontjává válik erre az időszakra.
Rekordot döntött a kerékpáros jegyváltás is: 2020-ban 613 ezer, 2021-ben 647 ezer kerékpárhoz köthető jegyet értékesített a MÁV-Start, 2022-ben már több mint 1 millió 40 ezer kerékpáros jegyet vettek a bringások - sorolták.
A Volánbusz 2022-ben 6,9 milliárd utaskilométer-teljesítménnyel 539 millió utast szállított járművein, vagyis az utasforgalom a járvány előtti teljes év utasforgalmának már több mint 80 százalékát elérte.
MTI / Kép: instagram.com/mavcsoport.hu/