Elkezdődött a kolozsvári könnyűszerkezetű metróvonal építése, amely átszeli majd az erdélyi várost, és összeköti annak metropolisz-övezetével. Az ünnepélyes építőtelep-avatón Marcel Ciolacu román kormányfő és Nicolae Ciuca szenátusi elnök is jelen volt.
A metróépítési munkálatok a Kolozsvárral határos, annak alvóvárosaként ismert Szászfenesen (Floresti) kezdődtek el, az első megépülő megálló a Mócvidék (Tara Motilor) nevet kapta.
A kolozsvári metróvonal 21 kilométer hosszú lesz, 19 föld alatti állomással, és nyugat-keleti irányban szeli át a várost. Az első hét megállónak 2026-ra, a teljes beruházásnak 2031-re kell elkészülnie.
Az eseményen a két román kormánypárt, a kisebbik Nemzeti Liberális Párt (PNL) és a nagyobb Szociáldemokrata Párt (PSD) több korábbi és jelenlegi minisztere is jelen volt. A beszédek során többször elhangzott: a történelminek számító beruházás a két politikai alakulat, az országos és helyi hatóságok közötti együttműködés eredménye.
Marcel Ciolacu kormányfő beszédében hangsúlyozta: Kolozsváron épül meg Románia első, fővároson kívüli metróvonala. A közép-erdélyi térség számos fejlesztésnek is haszonélvezője, mint például az épülő regionális kórház vagy a repülőtér bővítése - mondta. Aláhúzta: metróvonal nélkül egy Kolozsvárhoz hasonló ritmusban fejlődő városban nem lehet megoldani a közlekedési gondokat.
Kitért arra, hogy a román kormány tízmilliárd lejjel (2 milliárd euró) finanszírozza a beruházást, erre már keresik a megoldásokat. Úgy értékelte, hogy a 2026-ig tartó első szakaszban 1,6 milliárd lejt (321 millió euró) költenek el.
Nicolae Ciuca szenátusi elnök közölte: a kolozsvári metró a bizonyíték arra, hogy Románia fejlődik, egyre modernebbé válik, és Kolozsvár "a lándzsa hegye", követendő példa a többi önkormányzat számára. A tanulmányok szerint a metróvonal megépültével 29 ezer autóval kevesebb fog közlekedni a zsúfolt gépkocsiközlekedéséről híres erdélyi nagyvárosban - mondta.
Marcel Bolos pénzügyminiszter történelminek nevezte az eseményt, míg Sorin Grindeanu szállításügyi tárcavezető azt mondta, temesváriként irigy a kolozsvári beruházásra.
Emil Boc kolozsvári polgármester aláhúzta: Románia akkor fejlődik, ha régiói és azok központjai - Kolozsvár, Temesvár és Jászvásár - fejlődnek, és külön kiemelte az európai pénzalapok szerepét ebben. Elismerte: a kolozsvári autós közlekedés oktatás nélküli napon is nagy, és a városvezetés fenntartható, zöld megoldásokat keres az ellensúlyozására. Hangsúlyozta: a metró tovább növeli a város vonzerejét.
Alin Tise Kolozs megyei tanácselnök arról beszélt, hogy a beruházás az agglomeráció és a térség fejlesztése szempontjából is fontos.
Serban Iorga projektmenedzser a francia Alstom cég képviseletében közölte: a kivitelezők a világ számos városában építettek már metrót, és kérte a kolozsváriakat, hogy bár várhatóan nehézségek is felmerülnek, higgyenek a projekt megvalósulásában.
A kolozsvári polgármesteri hivatal és a szállításügyi minisztérium 2022 decemberében írta alá a könnyűszerkezetű metróvonal finanszírozásáról szóló szerződést az országos helyreállítási terv (PNRR) keretében.
A metró a városban 14,7 kilométeren, a tőle nyugatra fekvő nagyközségben 6,3 kilométeren fog haladni.
Az első megállók a városból kiköltözött, de továbbra is Kolozsváron dolgozó szászfenesi lakosokat és a községben épülő regionális kórház pácienseit szolgálják ki, az utánuk következők a kolozsvári Monostor lakónegyedben épülnek. A metróvonal nyugat-kelet irányban szeli át a várost, elérve a legnagyobb Marasti lakónegyedet, ahonnan a gyártelep, valamint a Györgyfalvi és Szopor negyed irányába ágazik el.
A kolozsvári beruházás összértéke 13,69 milliárd lej (2,75 milliárd euró), ebből 1,48 milliárd lejt (298 millió euró) az országos helyreállítási tervből biztosítanak, 10 milliárd lejt (2 milliárd euró) a román kormány, 41 millió lejt (8,2 millió euró) a kolozsvári önkormányzat nyújt.
Az önkormányzat egy éve írta alá a metróvonal tervezési és kivitelezési szerződését a török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada cég alkotta konzorcium képviselőivel. A konzorcium általános forgalmi adó nélkül 9,059 milliárd lejből (694 milliárd forint) tervezi és építi meg a kolozsvári metróvonalat.
A beruházásnak 2031-re kell megépülnie. A metróvonal megállói között másfél percenként járnak majd az automatizált, mozdonyvezető nélküli háromvagonos szerelvények, amelyek óránként 21 600 utast képesek szállítani.