Mobilitás Blog

Kedvező tapasztalatokat szereztek Miskolcon a HUMDA hidrogénbusz üzemeltetése során

2024. október 28. - Mobilitás Blog

Sikerrel zárult Miskolcon a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. hidrogén üzemanyagcellás meghajtású autóbusz demonstrációs projektje, amely kapcsán szakmai napot rendezett az Ügynökség, ezen a hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerrel ismerkedhettek a résztvevők. A projekt keretében a járművel országszerte több vidéki városban is lehet találkozni, Miskolcon az év során két hónapot töltött, amelyek alatt több különböző útvonalon közlekedett a forgalomban.

 szakmai_nap-miskolc_16.JPG

Hat vidéki nagyvárosban próbálhatnak ki az utasok egy Solaris hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt a menetrend szerinti forgalomban a HUMDA kísérleti projektjében. A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz Debrecenben, Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben közlekedik. Az autóbusz egy-egy hónapra látogatott a városokba az év első felében, majd visszatér még egy hónapra az év második felében, annak érdekében, hogy eltérő időjárási körülmények között legyen lehetőség üzemeltetési tapasztalatokat gyűjteni. A busz 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcellájában a betankolt tiszta hidrogén és a légköri oxigén elektrokémiai reakciója révén villamosenergia és melléktermékként vízgőz keletkezik, a meghajtást villanymotor biztosítja.

Miskolcon februárban és júliusban közlekedett a Solaris Urbino 12 hydrogen autóbusz a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK Zrt.) üzemelésében több különböző útvonalon és nagy sikert aratott. A jármű a működése során nem bocsát ki károsanyagot, csak vízgőzt és igazán alacsony zajszinttel üzemel. A városban töltött két hónapos időszak alatt 8800 kilométert tett meg az autóbusz, ezalatt átlagosan 7,5 kilogramm hidrogént fogyasztott 100 kilométerenként. Ezáltal 5100 kg szén-dioxid kibocsátást takarított meg, ez a mennyiség 140 kifejlett lombos fa éves szén-dioxid megkötő-képességének felel meg. A volán mögött ülő autóbuszvezetők kellemes vezetési élményről számoltak be. Az utasok is örömmel fogadták az újítást, elmondásuk szerint sokkal komfortosabb a Solaris üzemanyagcellás autóbusza, mint a régebbi, megszokott dízelbuszok. A legnépszerűbb tulajdonságaként a csendes működést emelték ki, továbbá fontosnak tartják, hogy a jármű károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedik.

– A hosszabb időszakon keresztüli tesztelés megadta a lehetőséget, hogy több évszakban, változatos időjárási körülmények között is tapasztalatokat szerezhessünk a hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok üzemeltetéséről, valamint az utasok is jobban hozzászokhattak a járműhöz. Az eddig érkezett pozitív visszajelzések azt mutatják, hogy az emberek egyre nyitottabbak a modern technológiával elérhető, fenntartható közlekedési megoldásokra. A reakció alapján az is egyértelmű, hogy van helye a közösségi közlekedésben a hidrogéntechnológiának, van igény a tiszta, fenntartható közlekedési eszközökre és az egyre erősebb. Bízunk benne, hogy a jövő közlekedése ilyen tiszta és hatékony megoldásokra épülhet – emelte ki Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.

A résztvevők egy kerekasztalbeszélgetést is meghallgathattak, amelyen a hidrogéntechnológia alkalmazásának irányai és lehetőségei kerültek szóba a szállításban, a kutatásban, iparági és logisztikai területeken.

A HUMDA júniusi hidrogén üzemanyagcellásbusz-pályázatán a rendelkezésre álló keret kimerülése miatt tartaléklistára került az egy autóbuszra pályázó Miskolc Városi Közlekedési Zrt. A Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz jelenleg Kaposváron közlekedik, az év utolsó hónapjaiban Zalaegerszegre és Győrbe érkezik még.

süti beállítások módosítása