Mobilitás Blog

Győzelemre esélyesek a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapatai

2023. augusztus 21. - Mobilitás Blog

Szintet léptek tavaly a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapatai: az Arrabona Racing Team (ART) által épített és SZEngine-motor által meghajtott ART_09 mindhárom nagy versenyen a dobogón végzett, ezzel felzárkózott a legszűkebb világelithez. A tagok a győzelmet tűzték ki következő célul, ám a 2022-es eredmények megismétlése sem lesz egyszerű. A fejlesztéseknek köszönhetően a jármű teljesítménye némileg javult, miközben sokat léptek előre megbízhatóság terén – derült ki a két csapat első közös nagyszabású rollout rendezvényén, ahol az új autót és motort is megtekinthette a közönség.

Mindig izgalmas kérdés, mivel rukkol elő aktuális versenyautójának fejlesztésekor az ART, Magyarország egyik legjobb Formula Student-csapata. A győriek – a SZEngine motorfejlesztő csapattal szoros együttműködésben – az elmúlt években fokozatosan közelítették a világelitet, ami tavaly nyáron meghozta gyümölcsét, ugyanis Európa három legnagyobb versenyén is a dobogón végeztek.

Az idén tizedik születésnapját ünneplő, egyben tizedik autóját fejlesztő csapatnak egy dekád elég volt ahhoz, hogy technológiában, szervezettségben és most már eredményekben is utolérje a legjobbakat.

A szenzációs év után felmerült: lehet-e ezt fokozni? Képesek-e megismételni az eddigi eredményeket? Az autó ugyanis minden évben változik, a tagok is folyamatosan cserélődnek, így nem magától értetődő, hogy mostantól kizárólag dobogós helyezésekre számíthatunk. Az már a februári design freeze eseményen kiderült, hogy magasan szeretnék tartani a lécet, sőt a győzelmet jelölték meg következő lépcsőfokként. A két csapat ennek érdekében jelentős fejlesztéseket hajtott végre, a megépített ART_X autót és a SZEngine-23 motort pedig közös rendezvényükön mutatták be a nagyközönségnek.

 „A Forma–1 nagy alakja, Jackie Stewart mondta egy interjújában: ahhoz, hogy valaki versenyt nyerjen, nem elég, hogy a leggyorsabb legyen. Az a fontos, hogy a többiek abból induljanak ki, legfeljebb másodikok lehetnek. Az ART és a SZEngine elérte azt a szintet, hogy amikor az autó megérkezik a versenypályára, a többiek közelebb húzódnak megnézni, mert olyan csapat jött, amely akár nyerhet is. Ezentúl nem ti figyeltek majd másokat, hanem titeket figyelnek a többiek” – fogalmazott dr. Hanula Barna, a Széchenyi István Egyetem Járműhajtás Technológia Tanszékének docense.

Dr. Feszty Dániel, az Audi Hungaria menedzsere, a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztés Tanszékének vezetője kiemelte, az Audi Hungaria a kezdetektől támogatja mindkét versenycsapatot.

„Három fő kapcsolódási pontunk van a Formula Student-mozgalomhoz. Egyik a motorsport iránti közös szenvedély, hiszen az Audi régóta részt vesz különböző sorozatokban, 2026-tól pedig Forma–1-es csapatot is indít, amelynek motorfejlesztő részlegéhez a SZEngine egykori hallgatója is csatlakozott, amit óriási sikernek tartok” – árulta el. Hozzátette azt is, hogy az Audi Hungaria járműfejlesztő mérnökcsapatának mintegy 20 százaléka az ART tagja volt korábban, tehát sikeres a mérnöki utánpótlás-nevelés a Széchenyi-egyetemen.

„Az Audi Hungaria befektetett a győri mérnökképzésbe és aktívan részt is vesz benne. Ennek egyik csúcsprojektje a Formula Student-csapatok munkája, ugyanis a versenyautó-építés valójában az oktatás nagyon hatékony, projektalapú, gyakorlatorientált formája. A fiatal mérnökök olyan korszerű tudást szerezhetnek itt mind a tervezés, mind a gyártás területén, amely az Audi Hungaria számára is érték” – hangsúlyozta dr. Feszty Dániel.

 A különleges rollout eseményen felszólalt Szigeti Márk is, aki a szintén jeles évfordulót ünneplő SZEngine motorfejlesztő csapat alapítójaként idézte fel a kezdeteket.

„2008-ban néhány csillogó szemű ember vette a bátorságot, és elindult a motorfejlesztés ismeretlen útján az Audi és az egyetem támogatásával. Összehasonlítva az akkori helyzetet és a mait, látom az óriási előrelépést. Az akkori társaság nevében mondhatom, nagyon büszkék vagyunk rátok, és köszönöm, hogy ezt a tudást továbbadjátok a következő generációknak is. Az országban ez a csúcs, amit ti itt Győrben képviseltek” – méltatta a hallgatókat a SZEngine egykori csapatkapitánya.

 A felvezetést követően az ART és a SZEngine motorfejlesztő csapat vezetői ismertették az idei fejlesztéseket. Az új járművet Tóth Imre konstrukciós vezető mutatta be. A modellre pillantva a látványos változások rögtön észrevehetők: az autó széles oldalsó „dobozokkal” gazdagodott, az orra tompább lett.

„Tavaly sok problémánk akadt a motor hűtésével, ezért a tervezés során erre kiemelt figyelmet fordítottunk. Olyan oldaldobozt terveztünk, amellyel két oldalról jelentős tömegáramot kap a hűtőközeg, így a levegő át tudja öblíteni a motorteret. A hűtőradiátorok kikerültek a pilóta mellé mindkét oldalra, szimmetrikus elrendezésben. Az autó karcsúsága emiatt csorbát szenved, de a megbízhatóság fontosabb. A látszat ne tévesszen meg senkit, a terebélyesebb karosszéria a tavalyival megegyező, sőt azoknál némileg jobb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik, a leszorítóerőt enyhén növelni is tudtuk” – hangsúlyozta az új megoldás előnyeit Tóth Imre.

A hallgatók az autó karosszériáját is újratervezték, amelynek markáns átalakítását szintén elsősorban a hűtőrendszer bevezetése indokolta. A pilótafülkét is szűkíteni kellett emiatt. Ugyanakkor az elmúlt években megszokott bullhorn (ami a hátsó szárnyakra terelte a levegőt) eltűnt az autó orráról, mivel az új szárnykialakítás és az oldalcsatorna miatt nem volt rá szükség. A hátsó szárny állíthatóvá vált, azaz a Forma–1-ből is ismerős DRS rendszer segítségével az autó teljesítménye növelhető tempós kanyarokban és egyenesekben.

 

Jelentős tömegcsökkentésről számolt be T

süti beállítások módosítása