Összesen öt darab elektromos meghajtású hulladékszállító járművet helyeznek üzembe Nyíregyházán, Debrecenben és Pakson az Elektromos Hulladékszállító Mintaprojekt részeként, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával.
A projekt célja, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási cégek olyan tapasztalatokat szerezzenek, amelyek lehetővé tehetik az elektromos hajtású hulladékgyűjtő járművek széleskörű használatát. A használati lehetőségeket, annak korlátait, a járművek szakmaspecifikus műszaki fejlesztési igényeit, valamint a szükséges feltételeket kell közösen meghatározni. Ezek hosszú távon a jelenlegi járműpark kiváltását biztosíthatják.
Fő cél a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban az e-mobilitás technológiai és üzemeltetési lehetőségeinek megismertetése, valamint tapasztalatok gyűjtése a jelenlegi járműpark jövőbeni kiváltására a hazai gyártástechnológiák térnyerésének előmozdítása, hozzájárulás a nemzetközi versenyképesség növekedéséhez. Az elektromos meghajtású hulladékgyűjtő járművek piaci térnyerésének megteremtése is hasznos lehet. A közösségi közlekedés és a közszolgáltatások dekarbonizácójában hatalmas potenciál rejlik, ehhez kiválóan illeszkedik a Zöld Busz Program mellett indított Elektromos Hulladékszállító Mintaprojekt.
Az öt hulladékgyűjtő jármű tisztán elektromos meghajtású, így a közlekedéshez, a hulladékgyűjtéshez és tömörítéshez is az elektromos akkumulátor erejét használják. Ennek eredményeképp a jármű lokálisan zéró kibocsátású, feladatvégzés közben nem bocsát ki égésterméket, tehát használatukkal csökkenthető a szén-dioxid kibocsátás, a légszennyezés, illetve a zajterhelés. A projektben a járműveket szerzik be és a töltőinfrastruktúrát építi ki.
Debrecenben és Nyíregyházán is 2 jármű és egy 4 jármű töltésére alkalmas töltőegységet helyeznek üzembe, míg Paksra 1 hulladékszállító és egy 4 jármű és egy 2 jármű töltésére alkalmas töltőegység kerül. Az elektromos hulladékszállítókhoz Franciaországból, a Renault Trucks gyárából érkeznek az alvázak, amelyekre a felépítményeket a barcsi Seres Gépipari és Kereskedelmi Kft.-nél építik rá, ezáltal magyar hozzáadott érték is keletkezik a gyártás során. A járművek 2025 folyamán érkeznek az országba, majd az 1 éves tesztidőszak alatt vizsgálják a hatékonyságukat, üzemeltetésük és fenntartásuk költségeit, a szén-dioxid kibocsátás csökkenésének mértékét és a dízel meghajtású hulladékszállító járműflotta tisztán elektromosra kiválthatóságát, amely tapasztalatok elemzését a HUMDA Zrt. végzi. A HUMDA által koordinált legújabb beruházások megvalósításához szükséges 1,8 milliárd forint támogatást az Energiaügyi Minisztérium (EM) biztosította.
– A HUMDA első számú célkitűzése az, hogy a fenntartható és környezetbarát energiát a mindennapok részévé tegye. A karbonsemleges logisztikát és mobilitást azonban nem lehet önálló egységként kezelni, rendszerszintű megoldásokra van szükség és mi ezeket a megoldásokat keressük, kutatjuk és támogatjuk. A mintaprojekttel esélyt adunk arra, hogy hazánk mielőbb be tudjon kapcsolódni a nemzetközi fejlődési folyamatokba és az eredmények felmutatásával szemléletformáló munkát is végzünk – emelte ki Dr. Mészáros Virág, a HUMDA Zrt. vezérigazgatója.
A nehézgépjárművek területén nem ezek lesznek az első elektromos járművek Magyarországon, amelyeket a HUMDA közreműködésével szereznek be. Az Ügynökség által koordinált Zöld Busz Programban már 137 elektromos autóbusz került az utakra, amelyek éves szinten 9000 tonna szén-dioxid kibocsátást takarítanak meg az országban. Számítások alapján az elektromos hulladékszállító járművek esetében is jelentősen káros-anyag kibocsátás megtakarításra lehet számítani, 2 jármű összesen 140 tonnával kevesebb szén-dioxidot fog kibocsátani évente, mint dízel meghajtású megfelelőik.